Eelmise aasta
esimesel maipäeval juhtus kummaline lugu. Selle asemel, et sättida rinda punane
nelgiõis ning marssida tänavatele endale rohkem raha nõutama, nagu mõneski
õhtumaa „vanas demokraatias” kombeks, kogunesid ühe hiljuti iseseisvunud pisiriigi
kümned tuhanded inimesed ühtäkki – koristama prügi. Kusjuures mitte iseenda
laokile jäetud prügi ja enamasti mitte enda kodu ümbrusest.
See viimane
asjaolu teeb juhtumi huvitavaks teadusele. Praeguse evolutsioonilise
psühholoogia vaate kohaselt oli toimunu üpriski ebatõenäoline. Arvatakse
nimelt, et ühishüve nimel tegutsema on inimene motiveeritud vaid olukordades,
kus tema isiklikku panust märgatakse ja meelde jäetakse: niiviisi tekib
võimalus, et see tulevikus vääriliselt – ja mis tähtis, isiklikult – tasutud
saab ning pingutus ei lähe raisku (vt. täpsemalt Eesti Loodus, 2008/2; lk. 20).
Puhta ühishüve nimel ponnistamast takistab meid evolutsiooni loogikast tingitud
paratamatus: ühisvara tragöödia (vt. eelmine jutt).
Tõsi, on igati
ootuspärane, et inimesed (ja muud sotsiaalsed loomad) kutsuvad üles ühise hüve
nimel pingutama kaaskodanikke. Nii kirjutab juba Garrett Hardin oma teetähiseks
kujunenud 1968. aasta essees (vt. lk. 8), et ta ei mäleta ühtki viimase aja USA
presidenti, kes poleks kutsunud ametiühinguid üles vabatahtlikult vähendama
palganõudeid, või metallitööstureid piirama hindu. Hardin peab sedasorti
moraalilugemist otseselt kuritegelikuks, sest see põhjustab skisofreeniat nii
ühiskonnas kui ka üksikinimestes. Pisut tagasihoidlikumalt: on üpriski tõenäoline,
et tegu on tüüpilise evolutsiooni käigus kinnistunud alateadliku petuskeemiga,
kus üksikisik püüab suurendada ühishüve kaaskodanike arvelt, ilma omalt poolt
vastu panustamata.
Sestap ei pannud
loodusteadlast ilmselt imestama „Teeme ära” suurüritusele eelnenud reklaamikära.
Nii need, kes olid otsustanud ise minna, kui ka need, kes lõpuks kõrvale
„viilisid”, said ainult võita sellest, kui osa võtab võimalikult suur hulk
teisi. Lõhe teooria ja tegelikkuse vahel tekkis hetkel, kui inimesed tõesti ka kohale
tulid ja ohverdasid päikesepaistelise pühapäeva võõras seltskonnas ja võõras
kohas võõrast prügi tihtipeale sõna otseses mõttes maa küljest lahti kaapides.
Teadus oleks
pigem ennustanud järgmisi käitumistüüpe. Esiteks: kodanik siunab kogu kampaaniat,
nimetades seda kommunismi tagasitulekuks, potjomkini külaks, või öeldes otse
välja: koristagu see kes lagastas! Kirudes küll pigem omaette ja tasasel
häälel, et „idealistide rõõmu mitte rikkuda”. Teine variant: kodanik kiidab
kõiki tuttavaid minejaid ja kurdab, et tahaks niiväga isegi tulla, kui vaid ...
ahh, just sel päeval poleks ammu lubanud ämma juures kartuleid panna, või –
just nüüd poleks kätt nii pahasti välja väänanud. Tunnistagem, ettekäänet leida
poleks raske. Kolmas variant: kodanik on kindel tulija veel eelmisel õhtul,
helistades kõik tiimikaaslased mitu korda läbi ja innustades neid, kuid, oh
õnnetust, jääb liiga pikalt linna peale tähtsaks päevaks julgust koguma. Ning –
kas sa näh nüit! – ei kuule hommikul äratuskella.
Loomulikult ei
pruugi need käitumisviisid kujutada endast teadlikku pettust. Vastupidi, mida vähem
me oma isekat pisikelmust teadvustame, seda sujuvamalt see tõenäoliselt
õnnestub. Säärased käitumismustrid on lihtsalt looduslik valik kinnistanud meie
alateadvusse, sest need, kes suutsid kaaslasi karistamatult petta, on läbi
aegade olnud ausameelsetest keskmiselt veidi edukamad.
Kui vastuollu
satuvad teadus ja tegelikkus, tuleb vigu otsida esimesest. Mille poolest teaduslik ennustus, et
„Teeme ära” on määratud nurjumisele, on liiga lihtsameelne? Võimalusi tuleb
pähe mitu.
Esiteks, võibolla
siiski toimis ühisüritus inimeste isiklike suhete korraldajana. Tuldi ju
enamasti mõneliikmeliste meeskondadena, mille osalised signaliseerisid
kohalolekuga üksteisele enda usaldusväärsust. Parafraseerides vanasõna: „Sõpra
tunned töös”. See, kas töö oli otseselt kasulik kellelegi konkreetsest
seltskonnast, nii nagu vanasti talgutöödel, ei olnudki ehk nii oluline, piisab,
et tegutseti kogukonna ühishüve nimel. Ja muidugi, enneolematu rahvaüritus
pakkus võimalust sõlmida uudses olukorras uusi sotsiaalseid sidemeid.
Teiseks, võibolla
tõesti toimis kogu üritus peamiselt üleskutsena, nii nagu lootsid korraldajad.
Päev värskes õhus päikese käes, olgugi ebameeldiva ja võõra prügiga maadeldes,
ei ole istuva eluviisiga linnainimesele ehk liiga suur ohver, kui selle tasuks
on üldise moraali nihkumine kriipsukesegi võrra kõrgemale.
On kolmaski
võimalus, mille kooskõla kohta evolutsioonilise psühholoogiaga ei oska küll esialgu
midagi arvata. Tuldi, tajudes selliste ürituste põhimõttelist jätkusuutmatust,
paratamatut hääbumist inimeste loomuomasesse isekusse ja sellest tulenevasse
ühisvara tragöödiasse. Tuldi sellest hoolimata – lihtsalt mängu ilu pärast,
mõeldes nagu John Lennon ja paljud teised luuletajad: kujutlegem kasvõi
päevaks, et ühisvara tragöödiat ei olegi olemas! Olgugi näilik, kuid mäng
tundus piisavalt hea ja huvitav, et hetkeks kaasa minna.
Säärast hetkelist
sähvatust võiks võrrelda piksega: see ilmub aeg-ajalt justkui ei-tea-kust,
avaldab oma võimsusega kõigile muljet, et siis jälle pikaks ajaks kaduda. Esimesi
välgu-uurijaid vaadati küllap kui veidrikke, tänapäeval aga on see nähtus –
elekter – rakendatud enesestmõistetavalt igasse majapidamisse. Samamoodi tasuks
teadlastel tähelepanelikult uurida „Teeme ära” taolisi ootamatuid pööriseid
päevast päeva iga inimese enda naba ümber tiirlevas maailmakulus. Võibolla
õnnestub needki kunagi teaduslikult ohjesse püüda ja elegantselt igapäevatööle
rakendada. Võibolla kunagi saame ühisvara tragöödiat inimühiskonnas hakata
pidama rauaaegseks igandiks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar