(kalevi alla lükatud ajalehes Postimees, 26.11.2013)
Nägin ühel öösel erakordselt selget unenägu. Nojah,
linnavalitsus, või volikogu, või kes neid asju otsustab, oli aru saanud, et
vanaviisi jätkata oleks rumalus. Pääseteed nähti jalgratastes.
Nii ebarealistlik mu unenägu ei olnud, et meie linn oleks
seal kuidagi rikkamaks saanud. Raha oli endiselt vähe ja väga vähe. Kuidagi
polnud mõeldav minna Põhjamaade teed, rajada tänavate äärde korralikud,
sõiduteest ohutusribaga eraldatud jalgrattateed. Pealegi, paljud tänavad on ju
nii kitsad, et selline ehitustöö nõuaks majafassaadide lammutamist.
Selle asemel tehti teoks lihtne ja geniaalne, lausa
saalomonlik lahendus, otsekui võluvits, mis ühtaegu muutis jalgrattal
liiklemise imemugavaks kui ka rahustas ja leevendas autoliiklust. Ning pealekauba
ei läinud ka kuigi palju maksma (suhtarvudes muidugi, võrreldes näiteks
üheainsa kahetasandilise ristmikuga).
Esimese etapina keelati kitsamate tänavate ääres autode
parkimine. Selle asemel loodi igasse linnaossa, igast elamust mõistlikule kaugusele
avarad parkimisplatsid või -majad, kuhu autoomanikul tuli küll mõned minutid
kodust jalutada/vändata ja tahes tahtmata selle käigus veidi värsket õhku
hingata, aga see-eest sai oma isiklikku raudruuna hoida korraliku parklakaamera
silma või koguni katuse all.
Loomulikult tohtis endiselt parkida majadevahelisel õuealal.
Ja tohtis peatuda, et laadida peale või maha kaupa või inimesi. Ja
liikumispuudega inimestele leiti parkimisvõimalus muidugi kodu juures - nende
hulk aga hakkas linnas ühtäkki imeväärse kiirusega kahanema - kuid sellest
edaspidi.
Teise etapina maaliti, hoolimata tee laiusest, kõigi
tänavate äärde jalgrattateed. Jah, tõesti, kõigi. Uhked värvilised, nagu
autojuhtide poolt kirutud Tartu Veski tänava kampaanialõik (Martin Pau, “Suur maalritöö”,
Postimees 2. okt. 2013). Ruum selleks vabanes varasema parkimisruumi arvelt.
Samuti tuli paljud kitsamad tänavad nüüd muuta autodele ühesuunaliseks, sest
kaks autorida ei mahtunud kahe kõnnitee ja kahe rattarea vahele enam ära.
Muidugi oli omajagu mässamist liiklusskeemi ümberkujundamisega,
aga see polnud sugugi võimatu. Teame ju hästi, et linnas on väga vähe kohti,
kuhu viib vaid üks tee, mis seega peaks tingimata olema kahesuunaline. Muuseas
– operatiivsõidukid said endiselt liigelda ka vastassuunalistel tänavatel,
kusjuures see oli isegi märksa hõlpsam kui praegu samasuunalises autodevoolus.
Ülejäänu oli juba nipet-näpet. Põhiliselt üksikute tänava äärekivide
laugemate vastu vahetamine, et jalgratas (sh inva- ja veojalgratas, talvel aga
suusad ning tõukekelgud) saaks sealt mugavalt üles ja alla.
Paljud linnaelanikud muidugi vandusid tulist kurja. Tule
taevas appi, sama tee, mis ma varem pidin käima bussi peale, pean nüüd käima
lihtsalt selleks, et oma auto parklast kätte saada! Ning nende neetud
ühesuunaliste tänavate tõttu venib ju iga sõiduteekond nüüd peaaegu sama pikaks
kui jalgrattaga vändates! Tõsi, ummikud ja autojärjekorrad kadusid ning seetõttu
sõiduaeg tegelikult hoopis vähenes – aga sellestki edaspidi.
Üleüldse tundus kogu see ümberkorraldus kuidagi kohatu.
Mujal Euroopas ju nii ei tehta! Kas me tahame mingid imeloomad olla, keda kõik
vahivad nagu vasikas uut väravat?
Ent märksa rutem kui oleks osanud oodata hakkas uus süsteem
ilmutama oma hämmastavaid väärtusi.
Loomulikult ei räägi ma siin drastiliselt vähenenud
naftakulust ega süsihappegaasiheitest. Naftatipust, kliimasoojenemisest ega
maailma ajaloo suurimast liikide väljasuremise lainest. Isegi mitte meie oma Maarjamaa
paekivimaardlatest, mille avamine aeg-ajalt ühiskonnas paanilisi võbelusi
tekitab (meenutagem Nabala juhtumit), aga mida vääramatult nagu muinasjutulohe
neelab lõputu teede ja tänavate remont kõikjal Eestis. Need kõik on toredad sõnakõlksud
küll, aga olgem ausad, keskmine linnakodanik haigutab niisuguse roheudu peale
oma lõualuud paigast.
Räägin hoopis linlaste endi elukvaliteedist, igaühe
isiklikust, käegakatsutavast heaolust n-ö siin ja praegu.
Eelkõige pole muidugi midagi imestada, et linnas ringi
sõitvate autode hulk hakkas kahanema. Pisimugavuste vähenemisest oli juba juttu
– autoni jõudmiseks tuli paar tänavahet jalutada, ühesuunalised tänavad
tingisid mõne kvartali võrra pikema sõiduteekonna. Aga see kõik polnud
kaugeltki peamine. Kummalisel kombel sai visalt ja justkui vastu tahtmist
alanud protsess aina hoogu juurde. Käivitus salapärane ahelreaktsioon – mida
rohkem kõikjal lärmav ja laiutav automass kokku kuivas, seda rohkem … see kokku
kuivas.
Põhjusi võib vaid aimata. Esiteks, autode vähenedes muutus
omal jõul liiklemine üha tervislikumaks – õhusaastet, müra ja liiklusohtu jäi
üha vähemaks. Anakronistlik väljend “liikumine värskes õhus” muutus linnaruumi
kohta pisitasa tõepoolest taas kohaseks. Enam ei hoiatanud arstid, et parem
üldse kodus istuda, kui linnatänaval tervisejooksu teha.
Vähegi arukam linnakodanik ruttas seda võimalust ära
kasutama ja hakkas oma käike tegema sihipäraselt jalgrattal või lausa jalgsi. Esmase
värske õhu “haisu” said paljud ninna just hommikul kodust eemal asuvasse
parklasse jalutades. Nii muutus inimeste rutiinne tööle-kooli-lasteaeda-koju
liiklemine endise närvilise-saastase autotoolipooltunni asemel otsekui
tervisespordiks. Kukalt kratsisid nii närvi- südame- kui ka vähiarstid: kuhu
kaovad patsiendid? Rääkimata kaalu- ja seljavaevuste hüppelisest leevenemisest.
Täpsemalt oskavad kommenteerida vast semiootikud ja
psühholoogid, aga küllap mängis rolli ka teine, märksa peenem mehhanism. Ilma-asjata-autosõitjate
peale hakati tasapisi vaatama viltu. Kas sul oma jalgu all polegi, et pead
tööle kaasa vedama mürgiselt tossavat rauakolakat – kontorikoridoris suudad
justkui püsti seista ja isegi kõndida? Kas sul oma laste tulevikust kahju pole,
et aheldad nad lasteaaeda minekuks umbsesse plekkkasti jäiga plastraami külge?
Hea küll, et sul on enda tervisest ükskõik, aga kas teiste tervis sulle midagi
ei maksa? Hea küll, et sul on teiste tervisest ükskõik, aga kas su enda tervis
sulle midagi ei maksa? Meile maksab küll – haigekassa on niigi üle koormatud. Seda
ei öeldud otse välja – aga inimesed haaravad üksteise mõtteid ja hinnanguid ju
õhust.
Linnakodanike silmilt langes justkui mingi kae. Imiku
enesestmõistetavusega olime siiani pidanud olulisemaks ühiskonnaliikmeks seda,
kel suurem ja läikivam tõld, ja püüelnud vaid ise nende sarnaseks. Nagu muiste,
feodaalajastul, lihtsalt seetõttu, et nende võimuses on teha rohkem haiget. Nüüd
oli kõik teisiti, ja seda tajusid ka autojuhid ise. Hoolimata sellest, kas tegu
oli vöötraja, õueala või linna peamagistraaliga, hakkasid nad vabatahtlikult andma
eesõigust jalakäijatele ja selles ei nähtud midagi kummalist.
Kui tänapäeva linnatänavatel ringi vaadata on lihtne
veenduda, et kümnest autost üheksas istub vaid üks-kaks inimest ilma mingi
olulise pagasita. Ja viiekümnest autost neljakümne üheksas istub inimene, kel
poleks mitte üksnes võimalik vaid ka isikliku tervise huvides väga soovitav
liigelda pigem kondiauru jõul. Kõik need mõttetud autod kadusid mu unenäos
ajapikku linnapildist. Autosid sai ühtäkki viiskümmend korda vähem!
Mingi seltskond kolis linnast sootuks minema. Siin ei saa ju
“bisnist” teha! Ei saa aru, on need inimesed või ufonaudid siin kolkas –
millest me üldse räägime, mingi kummaline väärtussüsteem – kuhu jäävad kiirus, kiirendus,
kubatuur, üksteisest ülesõitmine kui lahja elusupi ainukesed vürtsid?
Kõige ettearvamatum oli aga kõikjal laiutava ja lärmava
autodemassi järsu vähenemisega kaasnenud mõju inimsuhetele linna avalikus
ruumis, n-ö vaimsele miljööle. Tasapisi hakkasid tänaval kõndijad jälle nina
kapuutsi seest välja pistma ja isegi kõrvaklapid unustati üha sagedamini
taskusse. Kivistunud pilguga, enda ette põrnitsevaid kühmus ruttajaid tabas
justkui mingi vabanemine - vaadati vastu tulijatele otsa, linnatänaval oli
võimalik rahulikult, pooltoonidega vestelda ja isegi kõige aremad julgesid üha
sagedamini tuttavatele tere öelda ning paar sõna juttu puhuda. Tõesõna, isegi
koosolekuid sai pidada otse oma kontori eest tänaval, kui umbne toaõhk ära
tüütas. Kevadeti võis otse kesklinnas endise üdini painava autodemüha asemel
kuulda hoopis linnulaulu.
Linn muutus justkui üleni pargiks. Heli kõrval lisandusid
senisele räpasele hallile pildile ka värvid. Näiteks selgus, et lumi pole mitte
pruunikasmust vaid hoopis valge (sic!), majafassaadid mitte hallid vaid
värvilised, puulehed mitte rohekashallid vaid rohelised jne. Akendele ilmusid lille- ja maitseainepotid,
majade vahele peenrad, tänavatele (sic!) kolmerattaliste jalgratastega
mudilased – kelle vanemad ei sattunudki seepeale enam paanikasse.
Muuseas, linnakodanike algne kartus, et muu Euroopa hakkab
neid vaatama kui mingit imelooma sai ühtäkki meeldivat kinnitust. Kuigi
geograafiliselt ääreala, muutusime vaimseks, n-ö elustiili keskuseks. Meist hakkasid
eeskuju võtma omavalitsused lähedalt ja kaugelt. “Kui uskumatult rumal oli ise
mitte selle peale tulla!” kõlasid ikka ja jälle omal ajal Thomas Huxley poolt
kuulsaks öeldud sõnad.
Unenäo lõpp oli vähem helge, muutus üsna painavaks. Neli
ulmelist aastat said läbi, tulid uued kohalikud valimised, nupust nikastanud
linnavalitsus muidugi kõrvaldati ametist. Mitte küll ühehäälselt, aga veenvalt.
Paljud moraalsesse kahvlisse aetud (inimeste tervise ja keskkonna heaks peab ju
ometi tegutsema – aga miks peab seda tegema just meie linnas?) linnakodanikud
lihtsalt sülitasid valimissedeli vahele.
Jäägem endaks! Me oleme Euroopa, Õhtumaa progressikultuuri
ajalooline häll, kus ennem surrakse, kui lubatakse linnatossu lahjendama
liitergi värsket õhku. Tegelikult surraksegi – südame-veresoonkonna haigused ja
kasvajad rebivad tänapäeval surmapõhjustena esikoha pärast, ülejäänud on kaugel
taga, liiklussurmad nende seas ometi väga esinduslikul kohal. Tuuakse ennast
ebatervisliku keskkonna nimel sõna otseses mõttes ohvriks.
Uutel valimistel sai kõige rohkem hääli valimisliit “Kõigil
on hea”. Nende loosung kõlas umbes nii: me armastame palavalt jalgrattaid ja
tervislikku liikumist, kuid see armastus ei saa tulla autojuhtide mugavuse arvelt!
Autost loobumise peab muutma nii mõnusaks, et inimesed teevad seda
vabatahtlikult, rõõmuga, ilma, et miski neid häiriks (mine tea, ehk riivame
muidu mõnda inimõigust, näiteks mürgitamisvabadust?). Jätkem autojuhtidele
nende endised õigused, kuid muutkem rattaliiklus lihtsalt ahvatlevamaks. Kuna
seda muudmoodi teha ei saa (pole vahendeid!) siis riputagem näiteks üles plakatid
"Rattaliiklus on popp ja noortepärane!" Korra aastas võiks mõni
abilinnapea ka panna pähe jalgrattakiivri ja teha Raekoja platsi ümber üks
mehine tiir.
See olekski artiklile paslik lõpp – lootusetu, nagu heale
realistlikule ilukirjandusele kohane. Aga tegelikult võiks valimisliidu "Jalgratas"
ellu kutsuda küll. Parimaid unenäo traditsioone järgides – juba mitu aastat
enne järgmisi valimisi. Öeldakse ju,
et isegi kaotusseisus tasub teha piiril vähemalt üks püssipauk.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar